W poszukiwaniu słabych sygnałów wielkich zmian w biznesie

czyli jak wyprzedzić konkurencję o milowy krok 

 

Jest 2022 rok, czyli mija 12 lat od kiedy razem z moim wspólnikiem założyliśmy informatyczną spółkę Engave. Mieliśmy pomysł na biznes i wydawało się, że to wystarczy, aby osiągnąć sukces rynkowy. W tamtym czasie o zarządzaniu przedsiębiorstwem wiedzieliśmy teoretycznie wszystko, jednak praktyka wykroczyła daleko poza nasze wyobrażenia. Przeszliśmy więc bardzo długą i krętą drogę, działając intuicyjnie. Jak większość firm z sektora MŚP, uczyliśmy się na bieżąco, popełniając wiele błędów po drodze.  

Engave, przez te lata bardzo szybko rosła wraz z kontraktami, które napędzały jej wzrost. W momencie, w którym spółka zaczęła się skalować, zaczęłam dostrzegać z jednej strony wyraźną potrzebę profesjonalizacji firmy, z drugiej potrzebę zmiany jej modelu biznesowego, ponieważ to co sprawdzało się kiedyś, zaczęło tracić na aktualności. Przede wszystkim o naszym sukcesie rynkowym decydowały zdobyte referencje, wypracowane relacje, znakomita reputacja i doskonała znajomość prawa zamówień publicznych, bo głównie do tego sektora dostarczaliśmy rozwiązania.  Jednak takie ustawienie modelu biznesowego narażone było na wiele pułapek, a jedną z najgroźniejszych były wahania koniunktury gospodarczej i zmiany w rządzie. Wyraźnie widać było jak sektor publiczny traci dynamikę. Stanęliśmy więc przed decyzją albo czekać, aż coś się zmieni na lepsze, albo ASAP musimy przemodelować biznes na taki, który umożliwi nam dalszy wzrost i przede wszystkim uwolni firmę od zawirowań wynikających ze zmian politycznych, a co za tym idzie, również personalnych u naszych klientów. Po prawie dziecięciu latach, znowu kierując się intuicją, postanowiliśmy poszukać nowych możliwości na długofalowy rozwój. To była bardzo karkołomna operacja ale podjęliśmy to ryzyko, nie wiedząc tak naprawdę co przyniesie zmiana. To był ten moment, kiedy zdecydowałam się na współpracę najpierw ze strategiczną firmą doradczą, wyznaczając nowe kierunki dla firmy w trzyletniej perspektywie, a następnie kontynuując strategię na kolejne trzy lata, z naszym doradcą biznesowym Tomaszem Bejmem, już na dużym poziomie szczegółowości, modyfikując cele zgodnie z oczekiwaniami rynku i naszych klientów. Od tamtego momentu w Engave pomagamy firmom w digitalizacji ich przedsiębiorstw.  Biorąc pod uwagę trendy rynkowe na świecie, dostrzegliśmy, że w kolejnych latach transformacja cyfrowa stanie się supertrendem, na którym warto budować nową ofertę naszej firmy. Zjawisko to wydało się nam ciekawe, ponieważ doskonale rozumieliśmy jak trudnym, kosztownym i obcym może wydawać się proces digitalizacji przedsiębiorstwa, bo sami będąc firmą sektora MŚP przez niego przebrnęliśmy. Realizując własną cyfrową transformację, postanowiliśmy, że będziemy pomagali przez nią przejść również naszym klientom. Uznaliśmy, że poprzez własne rozwiązania, jak i naszych partnerów, damy dostęp innym firmom z sektora MŚP do technologii, które do tej pory były zarezerwowane tylko dla dużych firm. Chcieliśmy, aby technologia stała się motorem wzrostu dla wszystkich. 

Od trzech lat niestrudzenie, łącząc hardwarowe i softwarowe kompetencje, gramy w rynku transformacji cyfrowej. Z sukcesem stajemy się partnerem i preferowanym dostawcą usług i zintegrowanych rozwiązań technologicznych, wspierających całościową transformację cyfrową przedsiębiorstw. Jako wartość dodaną oferujemy naszym klientom konsulting technologiczny, wykorzystując zintegrowane technologie i produkty własne oraz rozwijane z partnerami, aby mogli jeszcze efektywniej skorzystać z zaimplementowanych u siebie rozwiązań cyfrowych. Specjalizujemy się w rozwiązaniach infrastrukturalnych IT i serwisie informatycznym, w rozwiązaniach chmurowych dotyczących bezpieczeństwa danych. Wchodzimy w obszary związane z analityką danych oraz w obszary tak zwanych technologii schodzących, umożliwiając klientom zejście z przestarzałych technologii w kierunku nowoczesnych i optymalnych rozwiązań. Jesteśmy producentem rozwiązań softwarowych, między innymi systemu klasy CRM do zarządzania relacjami z klientami. Tworzymy oprogramowanie dla prywatnego sektora medycznego, a w planach mamy kolejne rozwiązania pokrywające potrzeby z zakresu rachunkowości zarządczej i niezbędnych w tym obszarze kokpitów menadżerskich. Szukając nowych rynków i sektorów, wchodzimy we współpracę ze środowiskiem startupowym, jako dostawcą kapitału, pomysłów, technologii i rozwiązań. Tak staliśmy się inwestorem medycznego startupu Medvocation o globalnym zasięgu – odpowiednika naszego pracuj.pl dla kadry medycznej z całego świata. Przed nami kolejne trzy lata w realizacji celów strategicznych. Dzisiaj nie można wybiegać za daleko w przyszłość, bo to klienci i rynek ostatecznie wyznaczą kierunek naszego działania. Najważniejsze jest nauczyć się zauważać małe symptomy wielkich zmian w biznesie i być o ten jeden krok do przodu. 

Z lekcji jaką wynieśliśmy budując i zmieniając firmę Engave wiemy, że w dynamicznie zmieniającym się świecie inteligentnego biznesu, nowych technologii i transformacji cyfrowej żaden przedsiębiorca nie może mieć poczucia wygranej na zawsze. To przedsiębiorcy, prezesi firm, menedżerowie nieustannie muszą pisać nowe rozdziały naszych historii – prawdziwych doświadczeń, które pozwolą budować przedsiębiorstwa jutra wyprzedzające naszą konkurencję o milowy krok.  

Adrianna Kilińska, CEO Engave

Like this article?

Share
Share

Leave a comment