- Ayming kieruje się hasłem „Pomagamy przedsiębiorstwom tworzyć przyszłość”. Jakie wyzwania pokonujecie przy realizacji swojej misji?
W Ayming nie chodzi nam tylko o wsparcie klientów w prawidłowym rozliczaniu podatków. One są tylko środkiem, bo pozwalają wygenerować oszczędności na inne projekty, dzięki czemu przedsiębiorcy mogą rozwinąć swój potencjał. Zatem pierwszym wyzwaniem jest przekonanie naszych klientów, że to, co robimy, ma dużo większą wartość dla funkcjonowania ich biznesu, niż mogą początkowo zakładać.
Drugim wyzwaniem jest pokazanie, że nasza współpraca nie wpłynie znacząco na ilość pracy po stronie klienta i że naszym celem nie jest wytykanie nikomu błędów czy wskazywanie zaniedbań. Działamy w bardzo wyspecjalizowanych obszarach (ulgi na badania i rozwój, podatek od nieruchomości, składka wypadkowa), które wymagają rozmaitych kompetencji i wiedzy z różnych dziedzin. Jedna czy dwie osoby po stronie przedsiębiorcy nie są w stanie udźwignąć tych tematów, dlatego oferujemy nasze wsparcie.
- Jak wspieracie firmy w wyzwaniach, z jakimi mierzą się obecnie: Polski Ład, wojna na Ukrainie, pandemia, rosnąca inflacja?
Na część z tych wyzwań, np. wojna w Ukrainie czy rosnąca inflacja, nie mamy wpływu. Skupiamy się na kwestiach, w których możemy realnie pomóc naszym partnerom. W wielu firmach pandemia wywołała paraliż i cała produkcja stanęła. Staraliśmy się chłodzić nastroje i wskazywać, że to dobry moment, aby poszukać oszczędności zapewniających płynność finansową w tym trudnym czasie. A przedsiębiorcy szybko odczuli potrzebę wzmocnienia swoich budżetów.
Obecnie sytuacja wygląda podobnie i nie warto odwlekać decyzji o optymalizacji kosztów czy skorzystaniu z nowych ulg dla innowatorów. W zależności od skomplikowania projektu, wdrożenie naszych rozwiązań zajmie od jednego do trzech miesięcy. Przez ten okres maksymalnie odciążamy przedsiębiorców, aby mieli czas i wolną głowę na zajmowanie się swoimi bieżącymi tematami.
- Dlaczego stawiacie na innowacyjność? Czyżby zmienność i nieprzewidywalność wydarzeń nie skłaniała do trzymania się metod sprawdzonych i tradycyjnych?
W sytuacjach kryzysowych sprawdzone rozwiązania nie zdają egzaminu. Właśnie z powodu tego, że otoczenie biznesowe jest zmienne i niepewne. Należy zmienić optykę i podjąć ryzyko, aby biznes przetrwał i dalej się rozwijał. Obecnie o sukcesie przedsiębiorstwa w dużym stopniu decyduje umiejętność elastycznej adaptacji do pojawiających się trendów – czy to konsumenckich, czy technologicznych. Jeśli przyjrzymy się największym i najlepiej rozpoznawalnym markom na świecie, to zobaczymy, że swoją pozycję osiągnęły właśnie dzięki innowacyjnemu podejściu.
- W przypadku zarządzania biznesem skuteczność bywa mierzona wynikami finansowymi firmy i realizacją założonego celu biznesowego. Czy według Pani powinno to stanowić jedyny wymiar skuteczności?
Czynniki finansowe są bardzo istotne – podstawowym celem biznesu jest w końcu przynoszenie zysku i zapewnienie odpowiedniej stopy zwrotu inwestorom czy właścicielom. Firma to jednak nie tylko słupki wzrostu, ale przede wszystkim ludzie. I oni nie będą chcieli się angażować dla procentów i tabeli w Excelu. Dlatego uważam, że skuteczna firma to taka, która posiada wizję sięgającą daleko ponad wymiar stricte finansowy. Swoim działaniem pokazuje oraz realizuje zarówno cele biznesowe, jak i społeczne czy środowiskowe. Tylko wówczas ma szansę przyciągnąć i utrzymać wartościowych, zmotywowanych pracowników oraz budować swoją przyszłość – również tę biznesową – w sposób stabilny i długoterminowy.
Magdalena Burzyńska – z Ayming (dawniej Alma Consulting Group) związana od ponad 15 lat. Pierwsze 7 lat spędziła we Francji, gdzie zajmowała się wdrażaniem nowych usług konsultingowych na rynkach międzynarodowych. Pracowała między innymi z Hiszpanią, Włochami, Wielką Brytanią, Belgią i Niemcami, pozostawiając po sobie dobrze zakorzenioną kulturę innowacji i klika dodatkowych usług do tej pory znajdujących się w portfolio firmy.
Od 2011 roku nadaje strategiczny kierunek Ayming Polska. Studiowała prawo na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie oraz zarządzanie na Université Paris Dauphine. Jest również absolwentką Harvard Business School w Bostonie (USA), gdzie ukończyła General Management Program.
fot. Antoni Łoskot
Rozmawiała Urszula Krawczyk